2016/04/23، 04:54 PM
معاون دفتر برنامهریزی راهبردی و همکاریهای بینالمللی شرکت فرودگاهها گفت: اغلب در دنيا پروژههاي هوانوردي خبرساز و نماديناند. انگليسها در بدو ورود به ايران به پروژههايی توجه كردند كه علاوه بر حجيم بودن، ارزش تبليغاتی دارند. آنها با اين كار می خواهند خود را مقابل رقبا به ويژه فرانسوی ها و آلمان ها فعال نشان دهند.
منبع : شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران
به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، احمدرضا بیاتی دوستی درباره ورود نخستین گروه از بخش اقتصادی - انگلیسی و مذاکره آنها برای همکاری با شرکت فرودگاهها توضیح داد: اخیرا ساختار دولت انگلیس به این نتیجه رسیده است که پس از برجام در حد سایر کشورهای اروپایی چابک عمل نکرده است. این هیات انگلیسی نخستین گروه از بخش اقتصادی – انگلیسی است که وارد ایران شده است. در حوزه سرمایهگذاری در ایران بسیاری از کشورهای اروپایی از کشور انگلستان فعالتر عمل کردند به طوری که کشورهای سوئیس و استرالیا قوانین تحریم علیه ایران را برداشتند.
وی ادامه داد: انگلیسیها با این رویکرد به ایران آمدند و به پروژههایی توجه کردند که علاوه بر حجیم بودن، ارزش تبلیغاتی دارند. اغلب در دنیا پروژههای هوانوردی خبرساز و نمادیناند. انگلیسها با این کار میخواهند خود را مقابل رقبا به ویژه فرانسویها و آلمانها فعال نشان دهند.
وی در پاسخ به این سوال که «انگلستان از حیث صنعت هوانوردی در دنیا چه جایگاهی دارد؟» گفت: در کلیت صنعت هوانوردی٬ انگلستان جز پیشگامان این صنعت است. هنگامی که سخن از ایرباس میشود، درباره کنسرسیوم اروپایی که شامل آلمان، فرانسه و انگلیس میشود، سخن میگوییم. شرکت انگلیسی «رولز- رویس» هم به تولید قطعات کلیدی هواپیما مانند موتور مشغول است.
معاون دفتر برنامهریزی راهبردی و همکاری های بینالمللی شرکت فرودگاهها افزود: همچنین بر اساس آخرین گزارش اتحادیه بینالمللی فرودگاهها، فرودگاه هیترو انگلیس در سال گذشته میلادی 74 میلیون مسافر جابجا کرده است و به عنوان یکی از پرترددترین فرودگاه دنیا شناخته شد. برخی از شرکتهای فعال در زمینه صنعت هوانوردی و فرودگاهی بالغ بر 70 تا 100 سال قدمت دارند. تعدادی از شرکتهایی که نمایندگانشان در این جلسه حضور داشتند، در 5 قاره دنیا به انجام کارهای بزرگ مشغولند.
وی با بیان اینکه در پسا برجام ذوق زده نشدیم تا با نخستین پیشنهاد موضوع را به سوی قرارداد پیش ببریم که تعهدآور شود، اکنون مذاکرات را به سطح کارشناسی رساندیم و به جز تفاهمنامه اولیه، قرارداد تعهدآوری در حوزه پروژههای فرودگاهی منعقد نکردیم، عنوان کرد: در مذاکرات نیز از سیاستها و منافع کشور عدول نکردیم. این شرایط برای پروژههای بزرگ و مهم دست ما را باز نگه داشته تا پیشنهادهای دیگر را هم در نظر بگیریم. البته پیشنهادهای دریافتی تنها به اروپاییها و انگلیسیها ختم نمیشود بلکه برای نخستینبار پس از انقلاب اسلامی، هیاتی ژاپنی وارد ایران میشود. همچنان فرصتها وجود دارد اما در انتخاب شرکتها منافع ایران را در نظر میگیریم و بهترین را انتخاب میکنیم.
بیاتی تصریح کرد: در بدو ورود انگلیسها به شرکت فرودگاهها در دو زمینه علمی با آنها مذاکره کردیم. نخست، به همکاری با دانشگاه مترو پلیتن منچستر برای برگزاری آموزشهای تخصصی علمی فرودگاهی و هوانوردی بحث و تاکید کردیم. دوم، با شرکتهای NATS و SERCO در زمینه آموزش نیروهای فنی و ناوبری برای برپایی دورههای پیشرفته مانند رادار هم مذاکراتی کردیم. همچنین شرکت خصوصی SERCO کل نیروهای عملیاتی و مراقبت پرواز تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس را آموزش داده است.
وی ادامه داد: ایران همواره از تکنولوژیها و پیشرفتهای دانش روز دنیا مطلع بوده است اما به دلیل برخی محدودیتها سطح تماس و دسترسی به آن کم بود. پسابرجام فرصت افزایش سطح تماس با دنیا و مدیریت برای برقراری ارتباطات جدید با هدف بهرهگیری از فرصتهایی که تاکنون دریغ میشده است، فراهم کرد. بنابراین اگر گام اشتباهی برداشته شود در همان ابتدای امر خود این صنعت متضرر میشود. البته در تلاش هستیم با دقت کافی مذاکرات را پیش ببریم، همچنین این صنعت استاندارد محور و کاملا شفاف است و نمیتوان از آنها عدول کنیم.
معاون دفتر برنامهریزی راهبردی و همکاریهای بینالمللی شرکت با بیان اینکه جایگاه یک کشور در یک صنعت تنها به یک عنصر سرمایهگذاری وابسته نیست و فاکتورهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تعیین کننده جایگاه آن است، گفت: به عنوان مثال وسعت یکی از فرودگاههای منطقه به اندازه کشور یمن است که نگهداری از آن نیازمند سرمایه و نیروی کلان است. الزاما وجود فرودگاهی به اندازه یک کشور نمیتواند در معرفی آن به دنیا موثر باشد زیرا هر فرودگاهی که ساخته میشود به ایجاد شبکه پروازی و استقبال مسافران از آن برای اتصال به سایر نقاط دنیا نیاز دارد.
به گفته وی، اکنون شهرهای ایران بستر مناسب و تهران نیز ارتباطات لازم را برای توسعه صنعت هوانوردی در ایران را دارند که ترکیب این دو موضوع نوید ظرفیت برای پیشرفت فراوان در صنعت فرودگاهی ایران را به همراه دارد. به نظر میرسد اگر زیرساختها و ظرفیتها را آماده کنیم، در یک دهه اخیر گرایش دنیا به سمت ایران و تمرکز بر صنعت هوانوردی کشور بیشتر میشود.منبع : شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران