2016/04/19، 06:09 PM
قرارداد خرید ۳ دستگاه رادار برای نصب در فرودگاههای مهرآباد٬ شیراز و بندرعباس بین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و شرکت تالس فرانسه به امضا رسید.
منبع : شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران
به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ امروز سهشنبه ۳۱ فروردین، با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران و آلن ویدالیس وزیر حمل و نقل٬ دریا و شیلات فرانسه؛ سیداحمد مومنی رخ عضو هیأت مدیره و راهبر معاونت عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و دامان نماینده شرکت تالس، قرارداد خرید ۳ دستگاه رادار برای نصب در فرودگاههای مهرآباد٬ شیراز و بندرعباس را امضا کردند.
به گفته مومنی رخ ایران در سال ۸۴ قراردادی به ارزش ۳۲ میلیون یورو با شرکت تالس برای خرید ۵ رادار منعقد کرد که ۴ سیستم راداری تحویل ایران شد اما تحویل رادار پنجم برای نصب در فرودگاه بندرعباس با روی کار آمدن دولت سارکوزی همزمان شد و با وجودی که ایران ۱۵ درصد مبلغ قرارداد را پرداخت کرده بود، تحویل آن انجام نشد.
وی افزود: سال گذشته در مناقصه خرید رادار مراقبت پرواز، چند شرکت اروپایی شرکت کردند و شرکت تالس برنده مناقصه شد. براساس مذاکرات با شرکت تالس توافقی به دست آمد که در قالب خرید رادارهای جدید٬ قرارداد سال ۸۴ هم اصلاح و رادار فرودگاه بندرعباس نیز تحویل ایران شود.
عضو هیأت مدیره و راهبر معاونت عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: سیستم رادارهای فرودگاهی شامل دو سیستم PSR و SSR برای طرحهای تقرب و بالا بردن ایمنی پرواز در مناطق تحت کنترل فرودگاهها استفاده میشود. یکی از سیستمها ۷۰ تا ۸۰ مایل پوشش و دیگری به شعاع ۴۰۰ کیلومتر پوشش منطقه فرودگاهی دارد.
وی افزود: این سیستم رادار مجهز به آخرین تکنولوژی روز دنیا یعنی مد S است که خدمات هوانوردی لازم را در منطقه فرودگاهی ارائه میدهد. سیستم راداری فرودگاهی مهرآباد متعلق به ۱۸ سال پیش است محدودیتهای تأمین قطعات برایش وجود داشت اما با تلاش شبانهروزی همکاران در معاونت عملیات هوانوردی به روز نگهداری شد ولی توانمندیهایش کاهش پیدا کرده است.
مومنیرخ ارزش قرارداد خرید رادار برای فرودگاه مهرآباد از شرکت تالس را 6.4 میلیون یورو اعلام و اظهار کرد: براساس این قرارداد تحویل سیستم راداری که در مهرآباد نصب و بهرهبرداری میشود از زمان مبادله قرارداد حداکثر ۱۸ ماه خواهد بود و امیدواریم با استفاده از این سیستم ایمنی پرواز بیشتر رعایت شود. عدم وجود رادار تشخیص و جداسازی پروازها را با مشکل مواجه میکند و پروازها ۱۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه نشست و برخاست میکنند اما با این سیستم راداری فاصله زمانی یادشده به ۳ تا ۵ دقیقه کاهش مییابد ضمن آنکه ضریب ایمنی پرواز نیز بالا میرود.منبع : شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران