Iran Aviation Forum

امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دیسپچری پرواز چیست و دیسپچر پرواز کیست؟
#1
برخاستن هواپیما از روی باند به همان آسانی که میبینید نیست. افراد زیادی در دنیای مسافرت های هوایی فعالیت میکنند تا این صنعت حساس و پیچیده بتواند به درستی خدمات ارائه کند. با تمام حساسیت ها و پیچیدگی های بخش های مختلف صنعت هوایی ، فعالیت این واحد ها از چشم مسافران پوشیده مانده و به درستی معرفی نمیشود یکی از این بخش ها واحد دیسپچ است که اگر چه واژه ملموس و آشنایی برای خیلی ها نیست ، اما در صنعت حمل و نقل هوایی واژه ای ملموس و البته با حساست های ویژه است زیرا بدون استفاده از دانش متخصصان مدیریت پرواز یا همان دیسپچرهای پرواز ، خلبان قادر به انجام پرواز ایمن و مطلوب نخواد بود

دیسپچ چیست؟

اگرچه به هیچ عنوان نمیتوان در چند جمله تعریفی از کار دیسپچ ارائه داد اما شاید بتوان گفت که دیسپچ به مراحل اعزام یک پرواز گفته میشود که با رعایت دقیق مقررات و قوانین ایمنی ، موازین حقوقی هواپیمایی کشوری و قوانین عملیاتی پروازی همراه باشد با وجود تمام فعالیت هایی که برای این واحد تعریف شده اما شاید واقعا دو ساعت کار در واحد دیسپچ شبیه هم نباشد زیرا که بیشتر کار در این واحد به مسائل غیر قابل پیش بینی بستگی دارد.واحد دیسپچ تمام اطلاعاتی که لازم است تا یک هواپیما از روی زمین بلند شود ، جمع آوری کرده و تفکیک می کند ، در واقع همه ی اطلاعاتی را که هر خلبان برای انجام پرواز نیاز دارد دیسپچر پرواز در اختیارش قرار می دهد. با این حال این واحد تمام مراحل پروازی را لحظه به لحظه از زمانی که یه هواپیما از روی زمین بلند شود و در مقصد بر روی زمین بنشیند دنبال می کند.

در حین پرواز هم پس از اینکه هواپیما به ارتفاع خاصی رسید و پس از تماس خلبان با دیسپچ و اعلام وضعیت پرواز و اطلاع از هوای مقصد دیسپچر همچنان آن پرواز را تا رسیدن به مقصد و انجام پرواز ایمن پیگیری کرده و  وضعیت هواپیما را تا پارک کامل دنبال میکند. در واقع از قبل تا بعد از پرواز همه عملیات پروازی بر اساس ضوابط قانونی و مندرج در کتاب هواپیمایی کشوری و همچنین کتاب Operation Manual شرکت مربوطه رصد میشود.

ادامه دارد ...
پاسخ
سپاس شده توسط: Nima1985 ، EP-FQP ، A380
#2
مراحل کار در دیسپچ

برای انجام هر پرواز نخستین کاری که در واحد دیسپچ انجام می شود این است که دیسپچرها با توجه به برنامه ای که از واحد عملیات دریافت کرده اند طرح پروازی را تهیه می کنند. از این نظر که آیا دستگاه های ناوبری به درستی کار میکنند و یا مسیر پرواز محدودیتی برای انجام پرواز در آن ساعت و در آن روز خاص نداشته باشد و یا ... به طور مثال ممکن است بعضی مسیرها به دلایلی بسته شده باشد که در آن صورت دیسپچر پرواز مجبور به تغییر مسیر خواهد شد و پس از آماده شدن طرح پروازی که تمام اطلاعات پروازی شامل ارتفاع پرواز، مسیر پرواز، مقدار سوخت ، تایپ هواپیما و ... در فرم مخصوص نوشته شده و به دفتری به نام ARO یا همان Air Traffic Services Reporting Office ارائه می شود.
این دفتر پس از دریافت فلایت پلن از طریق واحد مخابرات این طرح را به مرکز کنترل، برج مراقبت و اپروچ فرودگاه مبدا و مقصد و فرودگاه کمکی مخابره می کند.
بعد از این مرحله مدارک لازم دیگری تهیه میشود که طبق مقررات و روش هایی است که در کتاب مقررات دیسپچ آمده است، یکی از مدارک شامل اطلاعیه های هوانوردی مربوط به دستگاه های ناوبری، وضعیت فرودگاه ها و یا هرگونه اطلاعاتی که خلبان جهت ایمنی پرواز نیاز دارد می باشد.
دیسپچر پرواز به صورت لحظه به لحظه اطلاعیه های مخصوص را جمع آوری کرده و فرم Operational Flight Plan را تهیه می کند. در ادامه پس از تهیه مدارک مطابق فرم Dispatch Release این فرم توسط دیسپچر پرواز امضا می شود و ایشان مسئولیت صحیح بودن مدارک را به عهده می گیرد و سپس فرم ذکر شده به خلبان پرواز تحویل داده می شود. پس از اینکه مدارک چک شد توسط کاپیتان امضا می شود و بدین ترتیب پرواز مجاز به انجام می شود.
همه این ها نشان می دهد بدون فعالیت دیسپچ هیچ پروازی اتفاق نخواهد افتاد. این مراحل و کتاب مقررات عملیات و مدیریت پرواز در 4 مرحله بازرسی به تائید واحد ایمنی IATA میرسد.

ادامه دارد ...
پاسخ
سپاس شده توسط: Nima1985 ، A380 ، EP-FQP
#3
حساسیت های ویژه واحد دیسپچ

همه ی فعالیت هایی که گفته شد نشان دهنده ی حساسیت ویژه واحد دیسپچ است. یک دیسپچر می بایست کلیه دروس تخصصی را در طی دوره ی آموزشی خود بگذراند و علاوه بر آن همواره اطلاعات خود را به روز نگه دارد. همه ی اینها به همراه استرس ناشی از حضور در این بخش و آلودگی های صوتی و محیطی فرودگاه ، کار در این واحد را به یکی از سخت ترین مشاغل حوزه ی هوانوردی تبدیل می کند.
حساسیت صد درصدی این واحد و مسئولیت دیسپچر پرواز ها در ایمنی یک پرواز ،حق خطا کردن را از آنان سلب می کند و با اینکه کار در صنعت حمل و نقل هوایی مجموعه ای از زنجیره های کاری به هم پیوسته است، ولی هر خطایی در دیسپچ با ایمنی پرواز ها مستقیما در ارتباط است.

ادامه دارد
پاسخ
سپاس شده توسط: A380 ، Nima1985 ، EP-FQP
#4
ارتباط دیسپچ با سایر واحدها

با توجه به اهمیت و نقش ویژه قوانین ایمنی و حقوقی هواپیمایی کشوری ، همچنین اجرای دقیق مفاد آن در چگونگی انجام پروازها ، معمولا واحد استاندارد پرواز هواپیمایی کشوری مقررات و قوانین مربوط با انجام پروازها را در اختیار دیسپچ قرار می دهد. ضمن اینکه دیسپچ خود نیز موظف است ارتباط های مدامی را با واحدهای تحت نظارت سازمان های یاد شده داشته باشد. این در حالی است که به دلیل اهداف مشترک در زمینه ایجاد سهولت بیشتر در انجام پروازها، ارتباط تنگاتنگ دیسپچ با واحدهای هواپیمایی کشوری و فرودگاههای کل کشور برای رد و بدل کردن اطلاعات مختلف پروازی اعم از شماره پرواز، تجهیزات و دستگاه های ناوبری، کریدورهای مسیر پروازی، سرعت و ارتفاع هواپیماها، ساعت عبور از مرزهای هوایی و تعیین فرودگاه احتیاطی با رعایت شرایط مخصوص ضروری است. واحد دیسپچ مطابق استاندارد عمل کرده و بطور مداوم توسط بازرسین هواپیمایی کشوری چک میشود و در ارتباط مستقیم با بخش عملیات پرواز، بازرگانی، مدیریت ایمنی، مهندسی و تعمیرات و خدمات فرودگاهی میباشد.
پاسخ
سپاس شده توسط: A380 ، Nima1985 ، EP-FQP
#5
دوره آموزش دیسپچ
 
آموزش یک دیسپچر پرواز شامل دوره ی 600 ساعته زمینی می باشد که در آن سر فصل ها و دروس زیر تدریس می گردد.
 
1. Annex 2 (Rules of the Air) - قوانین هوانوردی
2. Annex 3 (Meteorology) - هواشناسی
3. Annex 6 (Operation of Aircraft)
4. Annex 10 (Radio Telephony) - مکالمات رادیویی
5. DOC 4444 (PANS-ATM)
6.  Instrument ابزار دقیق هواپیما
7. CR3
8. Performance
9. Aerodynamic
10. Weight and Balance
11.  Airway Manual (Jeppesen)
12. AIP (Aeronautical Information Publication)
13. IFR Flight Plan

منابع و کتب درسی دوره دیسپچری پرواز شامل : Annex 2 ، Annex 3 ، Annex 6 ، Annex 10 ، DOC 4444 ، PPM ، IRM ، MACH4 ، Jeppesen و AIP می شود.

یک دیسپچر پرواز می بایست به دروس ذکر شده در بالا اشراف کامل داشته باشد تا بتواند قبل از پرواز در زمینه توجیه و بریفینگ خلبانان موفق عمل نماید.

PANS-ATM = Procedure For Air Navigation Service - Air Traffic Management
Annex به معنی ضمیمه هایی است که به قانون پیمان شیکاگو (Chicago Convention) اضافه می شود.
DOC یا Document به معنای دستورالعمل های اجرایی Annex می باشد.
پاسخ
سپاس شده توسط: EP-FQP ، Nima1985 ، A380


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum