2015/10/11، 02:18 PM
امروز براتون از دو کامپیوتر مهم ایرباس های نسل جدید بگم
اینو بدونیم که در این هواپیما 2 عدد Elevator Aileron Computer و3 عددSpoiler Elevator Computer وجود داره که ارتباط زیادی با هم دارن پس اگر ELAC مشکل پیدا کنه هم در Pitch و هم در Roll تاثیر اون رو ببینیم!
کنترل Pitch
در حالتی که همه چی نرمال هست ELAC 2 وظیفه کنترل Elevator و Horizontal Stabilizer رو به عهده داره اگر ELAC 2 از کار بی افته ELAC 1 جایگزین خواهد شد حالا اگر ELAC 1 هم از کار بی افته SEC 1 یا 2 وظیفه کنترل Pitch رو به عهده میگیرن
کنترل Roll
در حالتی که همه چی نرمال هست ELAC 1 وظیفه کنترل Aileron رو به عهده داره اگر ELAC 1 از کار بی افته ELAC 2 جایگزین خواهد شد و اگر ELAC 2 هم از کار بی افته Actuator های Aileron به Damping Mode میرن
حالا ببینیم چه اتفاقی برای خلبان می افته اگر ELAC ها رو از دست بدیم و با OFF Then ON برنگرده
اگر یکی از ELAC ها از دست بره اتفاق مهمی که برامون می افته این خواهد بود که CAT 3 Single Only میشیم یعنی Auto land با دو تا Auto pilot نمیتونیم بزنیم
اما اگر جفت ELAC ها از دست بره چند تا اتفاق می افته که مهماش این ها خواهد بود
اول اینکه Flight Control به Alternate Law برای Elevator و Direct Law برای Roll خواهد رفت ، Auto Pilot رو نداریم ، به سرعت 320 نات هواپیما لیمیت خواهد شد ،Aileron ها رو نخواهیم داشت ، برای لندینگ از فلپ 3 جای Full استفاده میشه ، بعد از پایین دادن چرخ ها Elevator هم به Direct Law خواهد رفت ، به سرعت اپروچ 10 نات اضافه میشه و در نهایت Landing Distance Calculation & Procedure باید انجام بشه
در ادامه براتون بیشتر از نحوه عملکرد و سایر کامیپوتر های ایرباس خواهم گفت
اینو بدونیم که در این هواپیما 2 عدد Elevator Aileron Computer و3 عددSpoiler Elevator Computer وجود داره که ارتباط زیادی با هم دارن پس اگر ELAC مشکل پیدا کنه هم در Pitch و هم در Roll تاثیر اون رو ببینیم!
کنترل Pitch
در حالتی که همه چی نرمال هست ELAC 2 وظیفه کنترل Elevator و Horizontal Stabilizer رو به عهده داره اگر ELAC 2 از کار بی افته ELAC 1 جایگزین خواهد شد حالا اگر ELAC 1 هم از کار بی افته SEC 1 یا 2 وظیفه کنترل Pitch رو به عهده میگیرن
کنترل Roll
در حالتی که همه چی نرمال هست ELAC 1 وظیفه کنترل Aileron رو به عهده داره اگر ELAC 1 از کار بی افته ELAC 2 جایگزین خواهد شد و اگر ELAC 2 هم از کار بی افته Actuator های Aileron به Damping Mode میرن
حالا ببینیم چه اتفاقی برای خلبان می افته اگر ELAC ها رو از دست بدیم و با OFF Then ON برنگرده
اگر یکی از ELAC ها از دست بره اتفاق مهمی که برامون می افته این خواهد بود که CAT 3 Single Only میشیم یعنی Auto land با دو تا Auto pilot نمیتونیم بزنیم
اما اگر جفت ELAC ها از دست بره چند تا اتفاق می افته که مهماش این ها خواهد بود
اول اینکه Flight Control به Alternate Law برای Elevator و Direct Law برای Roll خواهد رفت ، Auto Pilot رو نداریم ، به سرعت 320 نات هواپیما لیمیت خواهد شد ،Aileron ها رو نخواهیم داشت ، برای لندینگ از فلپ 3 جای Full استفاده میشه ، بعد از پایین دادن چرخ ها Elevator هم به Direct Law خواهد رفت ، به سرعت اپروچ 10 نات اضافه میشه و در نهایت Landing Distance Calculation & Procedure باید انجام بشه
در ادامه براتون بیشتر از نحوه عملکرد و سایر کامیپوتر های ایرباس خواهم گفت