Iran Aviation Forum

امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
از ایرباس ۳۲۰ و پرواز با آن بیشتر بدانیم
#3
امروز براتون از دو کامپیوتر مهم ایرباس های نسل جدید بگم
 
اینو بدونیم که در این هواپیما 2 عدد Elevator Aileron Computer و3 عددSpoiler Elevator Computer  وجود داره که ارتباط زیادی با هم دارن پس اگر ELAC مشکل پیدا کنه هم در Pitch و هم در Roll تاثیر اون رو ببینیم!

کنترل  Pitch

در حالتی که همه چی نرمال هست ELAC 2 وظیفه کنترل Elevator و Horizontal Stabilizer رو به عهده داره اگر ELAC 2  از کار بی افته ELAC 1 جایگزین خواهد شد حالا اگر ELAC 1 هم از کار بی افته SEC 1 یا 2 وظیفه کنترل Pitch رو به عهده میگیرن

کنترل  Roll

در حالتی که همه چی نرمال هست ELAC 1 وظیفه کنترل Aileron رو به عهده داره اگر ELAC 1 از کار بی افته ELAC 2  جایگزین خواهد شد و اگر ELAC 2 هم از کار بی افته  Actuator های Aileron به Damping Mode میرن

حالا ببینیم چه اتفاقی برای خلبان می افته اگر ELAC ها رو از دست بدیم و با OFF Then ON  برنگرده

اگر یکی از ELAC ها از دست بره اتفاق مهمی که برامون می افته این خواهد بود که CAT 3 Single Only میشیم یعنی Auto land  با دو تا Auto pilot نمیتونیم بزنیم

اما اگر جفت ELAC ها از دست بره چند تا اتفاق می افته که مهماش این ها خواهد بود

اول اینکه Flight Control به Alternate Law برای Elevator و Direct Law برای Roll خواهد رفت ، Auto Pilot رو نداریم ، به سرعت 320 نات هواپیما لیمیت خواهد شد ،Aileron  ها رو نخواهیم داشت ، برای لندینگ از فلپ 3 جای Full  استفاده میشه ، بعد از پایین دادن چرخ ها Elevator هم به Direct Law خواهد رفت ، به سرعت اپروچ 10 نات اضافه میشه و در نهایت Landing Distance Calculation & Procedure باید انجام بشه
 
در ادامه براتون بیشتر از نحوه عملکرد و سایر کامیپوتر های ایرباس خواهم گفت
پاسخ


پیام‌های داخل این موضوع
RE: از ایرباس ۳۲۰ و پرواز با آن بیشتر بدانیم - توسط Nima1985 - 2015/10/11، 02:18 PM

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum