2016/03/04، 12:40 PM
رئيس سازمان هواپيمايی كشوری عنوان كرد
معاون وزير راه و شهرسازی «نرخهای تكليفی» و «تحريم» را دو مانع اصلی توسعه صنعت حمل و نقل هوايی ايران در دوران گذشته دانست و گفت: امروز اين دو مانع اصلی در حال رفع است تا صنعت هوايی ايران به جايگاه اصلی خود برسد.
به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري، علي عابدزاده امروز در دانشكده هواپيمايی اظهار داشت: پس از به نتيجه رسيدن برجام، دو اجلاس در حوزه هوانوردي برگزار شد كه بسيار مفيد بود و اين نشان از نويد به صنعت حملونقل هوايي، پژوهش و دانشگاه در ارتباط مناسب دارد.
وي با تأكيد بر اينكه صنعت حملونقل هوايي در دنيا ويژه و تأثيرگذار است گفت: باوجود ظرفيتهاي كشور، كمتر توانستهايم از اين صنعت بهرهبرداري كنيم و رشد كشورهاي منطقه در اين صنعت نشان از كمكاري ما دارد؛ سهم ايران در حملونقل هوايي منطقه امروز در اختيار برخي كشورهاي همسايه است، اما اين نويد را ميدهم كه آينده خوبي در انتظار صنعت حملونقل هوايي ايران است.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: متأسفانه در گذشته، تحريمها و نرخهاي تكليفي اجازه نداد صنعت حملونقل كشور رشد كند.
عابدزاده افزود: امروز بايد دانشجويان اين صنعت در شرايط پساتحريم به ابزارهاي توسعه، فرايندهاي روز صنعت و اطلاعات نوين در اين حوزه مسلط باشند.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري افزود: دنيا توجه ويژهای به صنعت حملونقل هوايي دارد و براي توسعه آن هر روز برنامه جديدي در نظر ميگيرد و به همين دليل اين تكنولوژي مدام درحالتوسعه است.
وي افزود: برنامهريزي شده است كه بهرهوري صنعت حملونقل هوايي در همه كشورها افزايش يابد و هزينه تحقيقاتي اين صنعت از محل مردمي كردن صنعت، حاصل شود و به همين دليل صنعت حملونقل هوايي در حال مردمي شدن است و از يك صنعت لوكس خارج خواهد شد.
عابدزاده به درآمدهاي بسيار ناچيز صنعت در دنيا اشاره كرد و گفت: يك فروند هواپيماي دوربرد نفره نظير بوئينگ 777 حدود 160 ميليون دلار قيمت دارد، اين هواپيما در مسيري مثل سنگاپور ميتواند در روز دو پرواز داشته باشد و حدود 500 مسافر را جابهجا كند. درحاليكه هر يك ساعت پرواز آن 8 هزار دلار هزينه جاري دارد و بدين ترتيب درآمدها و هزينهها همخواني چنداني ندارد. در اين راستا دنيا تلاش كرده است كه اين صنعت را بومي كند.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري بيان كرد: دنيا در صنعت حملونقل هوايي به دنبال سه گزينه اصلي كاهش هزينهها، ارتقاي ايمني و ارتقاي رضايتمندي مسافر است.
وي افزود: البته توسعه ناوگان اينگونه نيست كه هر فرد بتواند خود در اين عرصه وارد شود، بلكه به دليل پرهزينه بودن، مؤسسات و سازمانهاي مالي دنيا اين هزينهها را پوشش ميدهند.
عابدزاده به عدم توسعه ناوگان هوايي كشور اشاره كرد و گفت: به دليل توسعه نيافتن صنعت در كشور، برخي شركتهاي هواپيمايي خارجي از محل ترانزيت از ايران، سود كلاني حاصل ميكنند. همچنين باوجود ظرفيتهاي زياد فرودگاهي، هواپيماي كافي براي برخي مسيرها موجود نيست.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: 90 درصد پروازهاي كشور در 13 فرودگاه انجام ميشوند و 10 درصد بقيه پروازها در 60 فرودگاه ديگر انجام ميشود. درحاليكه اغلب فرودگاهها ظرفيت مناسب تخليه و بارگيري دارند.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري افزود: در حال حاضر فرودگاه شهيد هاشمينژاد مشهد به حدود 40 فرودگاه متصل است و يا فرودگاه شيراز به بيش از 30 نقطه كشور پرواز دارد، ضمن آنكه تقاضا براي پروازهاي درون استاني زياد است و اين موارد همه موجب ارتقاي بهرهوري در صنعت ميشود.
معاون وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر لزوم توسعه ظرفيتهاي حملونقل هوايي منطقهاي در كشور گفت: توسعه اين صنعت اشتغالزايي مناسب ايجاد ميكند.
عابدزاده اضافه كرد: همچنين نقش گردشگري در درآمد سالانه برخي كشورها تا 20 درصد است و معمولاً 5 درصد متوسط درآمد سالانه كشورها از محل گردشگري است و اين رقم بالايي است كه توسعه حملونقل هوايي در گرو آن خواهد بود.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري بيان كرد: نرخهاي تكليفي و تحريمهاي صنعت حملونقل هوايي، دو دليل اصلي توسعه نيافتن صنعت حملونقل هوايي در كشور ما بود كه خوشبختانه هر دو موانع توسعه اين صنعت امروز رفع شده است و ازاينپس بسياري از نقاط ضعف صنعت از بين ميرود.
وي با تأكيد بر اينكه لازم است در صنعت حملونقل هوايي كشور سنتشكني اجرا شود، گفت: بايد برخي از مدلهاي عملكردي ما در سازمان هواپيمايي كشوري، شركت فرودگاههاي كشور و شركتهاي هواپيمايي تغيير يابد.
بنابراين گزارش در ادامه اين مراسم رئيس دانشكده هواپيمايي، اظهار داشت: ما در منطقه تنها كشوري هستيم كه صنعت حملونقل هوايي را خود اداره ميكنيم، درحاليكه بسياري از كشورهاي منطقه با مستشاري آمريكاييها صنعت خود را مديريت ميكنند.
حسين قنبري به توافقات اخير و برنامه توسعه ناوگان هوايي كشور اشاره كرد و گفت: متناسب با توسعه صنعت، آموزشها نيز بهروز شده و ارتقا مييابند، ضمن آنكه برنامهريزي كردهايم تعداد محصلان مربوط به صنعت را افزايش دهيم.
منبع : CAO.IR
معاون وزير راه و شهرسازی «نرخهای تكليفی» و «تحريم» را دو مانع اصلی توسعه صنعت حمل و نقل هوايی ايران در دوران گذشته دانست و گفت: امروز اين دو مانع اصلی در حال رفع است تا صنعت هوايی ايران به جايگاه اصلی خود برسد.
به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري، علي عابدزاده امروز در دانشكده هواپيمايی اظهار داشت: پس از به نتيجه رسيدن برجام، دو اجلاس در حوزه هوانوردي برگزار شد كه بسيار مفيد بود و اين نشان از نويد به صنعت حملونقل هوايي، پژوهش و دانشگاه در ارتباط مناسب دارد.
وي با تأكيد بر اينكه صنعت حملونقل هوايي در دنيا ويژه و تأثيرگذار است گفت: باوجود ظرفيتهاي كشور، كمتر توانستهايم از اين صنعت بهرهبرداري كنيم و رشد كشورهاي منطقه در اين صنعت نشان از كمكاري ما دارد؛ سهم ايران در حملونقل هوايي منطقه امروز در اختيار برخي كشورهاي همسايه است، اما اين نويد را ميدهم كه آينده خوبي در انتظار صنعت حملونقل هوايي ايران است.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: متأسفانه در گذشته، تحريمها و نرخهاي تكليفي اجازه نداد صنعت حملونقل كشور رشد كند.
عابدزاده افزود: امروز بايد دانشجويان اين صنعت در شرايط پساتحريم به ابزارهاي توسعه، فرايندهاي روز صنعت و اطلاعات نوين در اين حوزه مسلط باشند.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري افزود: دنيا توجه ويژهای به صنعت حملونقل هوايي دارد و براي توسعه آن هر روز برنامه جديدي در نظر ميگيرد و به همين دليل اين تكنولوژي مدام درحالتوسعه است.
وي افزود: برنامهريزي شده است كه بهرهوري صنعت حملونقل هوايي در همه كشورها افزايش يابد و هزينه تحقيقاتي اين صنعت از محل مردمي كردن صنعت، حاصل شود و به همين دليل صنعت حملونقل هوايي در حال مردمي شدن است و از يك صنعت لوكس خارج خواهد شد.
عابدزاده به درآمدهاي بسيار ناچيز صنعت در دنيا اشاره كرد و گفت: يك فروند هواپيماي دوربرد نفره نظير بوئينگ 777 حدود 160 ميليون دلار قيمت دارد، اين هواپيما در مسيري مثل سنگاپور ميتواند در روز دو پرواز داشته باشد و حدود 500 مسافر را جابهجا كند. درحاليكه هر يك ساعت پرواز آن 8 هزار دلار هزينه جاري دارد و بدين ترتيب درآمدها و هزينهها همخواني چنداني ندارد. در اين راستا دنيا تلاش كرده است كه اين صنعت را بومي كند.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري بيان كرد: دنيا در صنعت حملونقل هوايي به دنبال سه گزينه اصلي كاهش هزينهها، ارتقاي ايمني و ارتقاي رضايتمندي مسافر است.
وي افزود: البته توسعه ناوگان اينگونه نيست كه هر فرد بتواند خود در اين عرصه وارد شود، بلكه به دليل پرهزينه بودن، مؤسسات و سازمانهاي مالي دنيا اين هزينهها را پوشش ميدهند.
عابدزاده به عدم توسعه ناوگان هوايي كشور اشاره كرد و گفت: به دليل توسعه نيافتن صنعت در كشور، برخي شركتهاي هواپيمايي خارجي از محل ترانزيت از ايران، سود كلاني حاصل ميكنند. همچنين باوجود ظرفيتهاي زياد فرودگاهي، هواپيماي كافي براي برخي مسيرها موجود نيست.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: 90 درصد پروازهاي كشور در 13 فرودگاه انجام ميشوند و 10 درصد بقيه پروازها در 60 فرودگاه ديگر انجام ميشود. درحاليكه اغلب فرودگاهها ظرفيت مناسب تخليه و بارگيري دارند.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري افزود: در حال حاضر فرودگاه شهيد هاشمينژاد مشهد به حدود 40 فرودگاه متصل است و يا فرودگاه شيراز به بيش از 30 نقطه كشور پرواز دارد، ضمن آنكه تقاضا براي پروازهاي درون استاني زياد است و اين موارد همه موجب ارتقاي بهرهوري در صنعت ميشود.
معاون وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر لزوم توسعه ظرفيتهاي حملونقل هوايي منطقهاي در كشور گفت: توسعه اين صنعت اشتغالزايي مناسب ايجاد ميكند.
عابدزاده اضافه كرد: همچنين نقش گردشگري در درآمد سالانه برخي كشورها تا 20 درصد است و معمولاً 5 درصد متوسط درآمد سالانه كشورها از محل گردشگري است و اين رقم بالايي است كه توسعه حملونقل هوايي در گرو آن خواهد بود.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري بيان كرد: نرخهاي تكليفي و تحريمهاي صنعت حملونقل هوايي، دو دليل اصلي توسعه نيافتن صنعت حملونقل هوايي در كشور ما بود كه خوشبختانه هر دو موانع توسعه اين صنعت امروز رفع شده است و ازاينپس بسياري از نقاط ضعف صنعت از بين ميرود.
وي با تأكيد بر اينكه لازم است در صنعت حملونقل هوايي كشور سنتشكني اجرا شود، گفت: بايد برخي از مدلهاي عملكردي ما در سازمان هواپيمايي كشوري، شركت فرودگاههاي كشور و شركتهاي هواپيمايي تغيير يابد.
بنابراين گزارش در ادامه اين مراسم رئيس دانشكده هواپيمايي، اظهار داشت: ما در منطقه تنها كشوري هستيم كه صنعت حملونقل هوايي را خود اداره ميكنيم، درحاليكه بسياري از كشورهاي منطقه با مستشاري آمريكاييها صنعت خود را مديريت ميكنند.
حسين قنبري به توافقات اخير و برنامه توسعه ناوگان هوايي كشور اشاره كرد و گفت: متناسب با توسعه صنعت، آموزشها نيز بهروز شده و ارتقا مييابند، ضمن آنكه برنامهريزي كردهايم تعداد محصلان مربوط به صنعت را افزايش دهيم.
منبع : CAO.IR