Iran Aviation Forum

امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
از ایرباس ۳۲۰ و پرواز با آن بیشتر بدانیم
#1
باسلام


با توجه به علاقه زیاد دوستان به ایرباس ۳۲۰ این تاپیک تخصصی رو برای دوستداران پرواز و خلبانی با این تایپ زدم تا هم آموزش هایی رو در مورد پرواز با این هواپیما در خدمتشون باشیم و هم اگر سوالی بود در کنار هم به اون ها پاسخ بدیم



امیدوارم مفید باشه
پاسخ
#2
برای شروع براتون از روش صحیح Visual Approach زدن با این هواپیما صحبت میکنم

از جایی براتون میگم که میخواهیم وارد Downwind شویم

اول در FMS فقط باندی که میخواهیم روی آن لندینگ کنیم رو انتخاب میکنیم (منظورم از اینکه فقط باند رو انتخاب کنیم اینه که باند بدون پسوند یعنی مثلا ILS29R یا VOR29R نباشه بلکه فقط 29R باشه) این کار باعث میشه یویو قرمز رنگ کنار ارتفاع سنج موقع کاهش ارتفاع برای لندینگ کمک کنه تا بالا یا پایین بودن خودمون رو راحتر تشخیص بدیم

با HDG وارد Downwind میشویم اما برای اینکه بدونیم با باند باید چقدر فاصله داشته باشیم ND رو روی ROSE NAV و رنج رو روی 10NM ست میکنیم و باند رو روی حلقه 2.5 ناتیکال مایلی قرار میدهیم فلپ 1 رو میگیریم حالا وقتشه که AUTO PILOT و FD رو خاموش کنیم بعد از اون HDG رو به TRACK تغییر میدهیم و DOWNWIND TRACK رو ست میکنیم با این کار Correction لازم برای باد رو هم خواهیم داشت

ادامه میدیم تا Abeam Threshold باندی که میخواهیم لندینگ کنیم بعد تایم میگیریم (به ازای هر 100 فیتی که باید کاهش ارتفاع بدیم 3 ثانیه) یعنی اگر ارتفاع downwind رو صحیح رعایت کرده باشید و در 1500 فیتی زمین باشید 45 ثانیه ادامه میدیم اما 35 ثانیه از این زمان که گذشت فلپ 2 رو هم میگیریم Track Finalرو ست کرده بعد از اتمام 45 ثانیه به سمت Base گردش و با ریت کم کاهش ارتفاع رو شروع میکنیم

حالا وقتشه تا چرخ ها رو باز کنیم و برای فاینال گردش نهایی رو انجام بدیم بعد از اون فلپ 3 و Full رو گرفته و برای لندینگ ادامه دهیم

خدمت دوستان باید عرض کنم که بنده کل مراحل رو بدون Command ها ، FMA reading ها و چک لیست خوندن ها عرض کردم تا خیلی پیچیده نشه و جهت اجرا در سیمولاتور برای دوستان راحتر و شاید لذت بخش تر باشه

Happy Visual Approach
پاسخ
#3
امروز براتون از دو کامپیوتر مهم ایرباس های نسل جدید بگم
 
اینو بدونیم که در این هواپیما 2 عدد Elevator Aileron Computer و3 عددSpoiler Elevator Computer  وجود داره که ارتباط زیادی با هم دارن پس اگر ELAC مشکل پیدا کنه هم در Pitch و هم در Roll تاثیر اون رو ببینیم!

کنترل  Pitch

در حالتی که همه چی نرمال هست ELAC 2 وظیفه کنترل Elevator و Horizontal Stabilizer رو به عهده داره اگر ELAC 2  از کار بی افته ELAC 1 جایگزین خواهد شد حالا اگر ELAC 1 هم از کار بی افته SEC 1 یا 2 وظیفه کنترل Pitch رو به عهده میگیرن

کنترل  Roll

در حالتی که همه چی نرمال هست ELAC 1 وظیفه کنترل Aileron رو به عهده داره اگر ELAC 1 از کار بی افته ELAC 2  جایگزین خواهد شد و اگر ELAC 2 هم از کار بی افته  Actuator های Aileron به Damping Mode میرن

حالا ببینیم چه اتفاقی برای خلبان می افته اگر ELAC ها رو از دست بدیم و با OFF Then ON  برنگرده

اگر یکی از ELAC ها از دست بره اتفاق مهمی که برامون می افته این خواهد بود که CAT 3 Single Only میشیم یعنی Auto land  با دو تا Auto pilot نمیتونیم بزنیم

اما اگر جفت ELAC ها از دست بره چند تا اتفاق می افته که مهماش این ها خواهد بود

اول اینکه Flight Control به Alternate Law برای Elevator و Direct Law برای Roll خواهد رفت ، Auto Pilot رو نداریم ، به سرعت 320 نات هواپیما لیمیت خواهد شد ،Aileron  ها رو نخواهیم داشت ، برای لندینگ از فلپ 3 جای Full  استفاده میشه ، بعد از پایین دادن چرخ ها Elevator هم به Direct Law خواهد رفت ، به سرعت اپروچ 10 نات اضافه میشه و در نهایت Landing Distance Calculation & Procedure باید انجام بشه
 
در ادامه براتون بیشتر از نحوه عملکرد و سایر کامیپوتر های ایرباس خواهم گفت
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum