2015/08/23، 10:59 PM
سلام به همه دوستان
امروز تصمیم گرفتم برای دوست داران و علاقه مندان به پرواز نحوه عملکرد و دسته بندی های اون رو بیشتر باز کنم.
فقط این نکته رو هم بگم که مطلب زیاد داره که میدونم از حوصله دوستان هم خارج هست پس فقط به یه سری مطالب اصلی فعلا میپردازیم
امیدوارم که مفید واقع بشه!
ابتدا به صورت تیتر وار معرفی کنم سیستم رو و بعد به جزئیات اون بپردازیم
محل نصب آنتن LOC در فرودگاه:
(به صورت پیش فرض باند اکتیو رو باند 27 در نظر میگیریم و برای این باند میخواهیم ILS نصب کنیم)
محل نصب آنتن LOC باند 27 دقیقا 1000 فیت بعد از انتهای باند (یعنی 1000 فیت پشت جایی که نوشته 09) و دقیقا در Center Line باند هست!
این عدد 1000 فیت ثابت و استاندارد هست و باید رعایت شود.
این آنتن قابلیت تنظیم و ارسال سیگنال رو بین 3 تا 6 درجه به صورت Horizontally رو داره و با توجه به طول باند این زاویه رو طوری تغییر میدن که در منطقه Thresh hold فاصله 700 فیت را پوشش بدهد!
(برای تجسمش تو ذهنتون 2 خط با زاویه 3 تا 6 درجه رسم کنید به طوری که ابتدای باند مثلا 27 فاصله این 2 خط از هم 700 فیت شود)
پس اگر باند طویلتر شود باید زاویه کمتری رو انتخاب کرد و اگر باند کوتاه تر شود زاویه بیشتر!
-------------------------------------------------------
Glide Slope
(اطلاعات ارتفاع رو به ما میدهد)
این دستگاه بر روی باند UHF و بین فرکانس های 329.15MHZ تا 335.00MHZ کار میکنه!
شاید سوال کنید که پس چرا ما فقط برای ILS یک فرکانس ست میکنیم ، در پاسخ باید بگم که فرکانس های Glide با LOC به صورت Pair شده هستن و به همین دلیل نیازی به ست کردن 2 فرکانس وجود ندارد و ما فقط فرکانس LOC رو در هواپیما ست میکنیم!
(نمونه دیگری هم بخوام مثال بزنم از این Pairing فرکانس ها در VOR و DME هم همین طور هست که خارج از بحث ماست)
محل نصب آنتن Glide Slope در فرودگاه :
باز باند 27 رو در نظر بگیریم ،(این بار آنتن در ابتدای باند 27 نصب میشود) آنتن در فاصله 750 تا 1250 فیتی از ابتدای باند 27 و با فاصله 250 تا 650 فیتی از Center Line باند(یعنی در کنار باند) نصب میشود.
زاویه ارسال سیگنال درست این آنتن Vertically بین 2.5 تا 3 درجه است
از این جهت گفتم ارسال سیگنال درست چون این آنتن با زاویه 8 تا 10 درجه هم سیگنالی رو ارسال میکنه(که به درد ما نیمخوره و باید از اون پرهیز کرد)
به سیگنال درست 2.5 تا 3 درجه Actual Glide Slope و به سیگنال دومی First False Glide Slope گفته میشود!
-------------------------------------------------------
اما برای کمک به این سیستم برای فرود هواپیما ، یک سری ابزار دیگه هم استفاده میشود که اون ها رو هم باشون تا حدودی آشنا میشیم که بعدا در Category های ILS هم باشون کار داریم!
Approach Light System
Touch Down Zone Light
Runway Center Light
RVR=Runway Visual Range
در مورد RVR یه کم بگم که به معنی دید در امتداد باند هست و به وسیله ابزاری که در امتداد باند نصب شده است اندازه گیری میشود به این صورت که
در امتداد باند یک Light Project رو روبروی یک Photo Cell با فاصله 500 فیتی(در سیستم های قدیمی 700 فیتی) نصب میکنن و مقدار نوری که توسط Light Project به Photo Cell تابیده میشود رو اندازه گیری میکنن
(میتواند تعداد این دستگاه در امتداد باند بیشتر از یکی هم باشه)
-------------------------------------------------------------
خوب تا اینجا به صورت مختصر و مفید با این سیستم آشنا شدیم حالا در مورد Category های این سیستم و باورهای غلطی که معمولا وجود داره صحبت میکنیم!
ILS دارای 3 Category هست که سومی اون که در واقع معروف به CAT-3 هم هست خودش شامل باز 3 بخش هست
پس
CAT-1
CAT-2
CAT-3 = > A , B & C
اما باور غلطی که وجود داره این هست که دقت دستگاه های LOC و GLIDE SLOPE در این 3 Category با هم متفاوت هست ، اما میخوام براتون بگم که اینطور نیست و در هر 3 Category این 2 دستگاه با دقت بالا در حال کار کردن هستن
امروز تصمیم گرفتم برای دوست داران و علاقه مندان به پرواز نحوه عملکرد و دسته بندی های اون رو بیشتر باز کنم.
فقط این نکته رو هم بگم که مطلب زیاد داره که میدونم از حوصله دوستان هم خارج هست پس فقط به یه سری مطالب اصلی فعلا میپردازیم
امیدوارم که مفید واقع بشه!
ابتدا به صورت تیتر وار معرفی کنم سیستم رو و بعد به جزئیات اون بپردازیم
ILS = Instrument Landing System
ILS Components :
1-Localizer(Azimuth info.)
2-Glide Slope(Elevation info.)
3-Outer Marker
4-Middle Marker
5-Inner Marker
ILS Components :
1-Localizer(Azimuth info.)
2-Glide Slope(Elevation info.)
3-Outer Marker
4-Middle Marker
5-Inner Marker
که 3 مورد آخر رو فعلا روش بحث نمیکنیم ولی در همین حد بدونیم که Range info رو به ما میدهند!
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
Localizer
(اطلاعات سمت رو به ما میدهد)
این دستگاه بر روی باند VHF و بین فرکانس های 108.10MHZ تا 111.95MHZ کار میکنه
یه نکته رو اینجا اضافه کنم که چون فرکانس LOC با فرکانس VOR در یک رنج هست پس به این صورت بین اون ها تفکیک ایجاد میکنن
-فرکانس هایی که رقم اول بعد اعشار اون ها فرد هست رو اختصاص میدن به LOC و فرکانس هایی که رقم اول بعد اعشار اون ها زوج هست رو اختصاص میدن به VOR
به این صورت:
108.10 و 108.15 مال LOC
108.20 و 108.25 مال VOR
پس با این حساب 40 فرکانس برای LOC در نهایت خواهیم داشت!
این دستگاه بر روی باند VHF و بین فرکانس های 108.10MHZ تا 111.95MHZ کار میکنه
یه نکته رو اینجا اضافه کنم که چون فرکانس LOC با فرکانس VOR در یک رنج هست پس به این صورت بین اون ها تفکیک ایجاد میکنن
-فرکانس هایی که رقم اول بعد اعشار اون ها فرد هست رو اختصاص میدن به LOC و فرکانس هایی که رقم اول بعد اعشار اون ها زوج هست رو اختصاص میدن به VOR
به این صورت:
108.10 و 108.15 مال LOC
108.20 و 108.25 مال VOR
پس با این حساب 40 فرکانس برای LOC در نهایت خواهیم داشت!
محل نصب آنتن LOC در فرودگاه:
(به صورت پیش فرض باند اکتیو رو باند 27 در نظر میگیریم و برای این باند میخواهیم ILS نصب کنیم)
محل نصب آنتن LOC باند 27 دقیقا 1000 فیت بعد از انتهای باند (یعنی 1000 فیت پشت جایی که نوشته 09) و دقیقا در Center Line باند هست!
این عدد 1000 فیت ثابت و استاندارد هست و باید رعایت شود.
این آنتن قابلیت تنظیم و ارسال سیگنال رو بین 3 تا 6 درجه به صورت Horizontally رو داره و با توجه به طول باند این زاویه رو طوری تغییر میدن که در منطقه Thresh hold فاصله 700 فیت را پوشش بدهد!
(برای تجسمش تو ذهنتون 2 خط با زاویه 3 تا 6 درجه رسم کنید به طوری که ابتدای باند مثلا 27 فاصله این 2 خط از هم 700 فیت شود)
پس اگر باند طویلتر شود باید زاویه کمتری رو انتخاب کرد و اگر باند کوتاه تر شود زاویه بیشتر!
-------------------------------------------------------
Glide Slope
(اطلاعات ارتفاع رو به ما میدهد)
این دستگاه بر روی باند UHF و بین فرکانس های 329.15MHZ تا 335.00MHZ کار میکنه!
شاید سوال کنید که پس چرا ما فقط برای ILS یک فرکانس ست میکنیم ، در پاسخ باید بگم که فرکانس های Glide با LOC به صورت Pair شده هستن و به همین دلیل نیازی به ست کردن 2 فرکانس وجود ندارد و ما فقط فرکانس LOC رو در هواپیما ست میکنیم!
(نمونه دیگری هم بخوام مثال بزنم از این Pairing فرکانس ها در VOR و DME هم همین طور هست که خارج از بحث ماست)
محل نصب آنتن Glide Slope در فرودگاه :
باز باند 27 رو در نظر بگیریم ،(این بار آنتن در ابتدای باند 27 نصب میشود) آنتن در فاصله 750 تا 1250 فیتی از ابتدای باند 27 و با فاصله 250 تا 650 فیتی از Center Line باند(یعنی در کنار باند) نصب میشود.
زاویه ارسال سیگنال درست این آنتن Vertically بین 2.5 تا 3 درجه است
از این جهت گفتم ارسال سیگنال درست چون این آنتن با زاویه 8 تا 10 درجه هم سیگنالی رو ارسال میکنه(که به درد ما نیمخوره و باید از اون پرهیز کرد)
به سیگنال درست 2.5 تا 3 درجه Actual Glide Slope و به سیگنال دومی First False Glide Slope گفته میشود!
-------------------------------------------------------
اما برای کمک به این سیستم برای فرود هواپیما ، یک سری ابزار دیگه هم استفاده میشود که اون ها رو هم باشون تا حدودی آشنا میشیم که بعدا در Category های ILS هم باشون کار داریم!
Approach Light System
Touch Down Zone Light
Runway Center Light
RVR=Runway Visual Range
در مورد RVR یه کم بگم که به معنی دید در امتداد باند هست و به وسیله ابزاری که در امتداد باند نصب شده است اندازه گیری میشود به این صورت که
در امتداد باند یک Light Project رو روبروی یک Photo Cell با فاصله 500 فیتی(در سیستم های قدیمی 700 فیتی) نصب میکنن و مقدار نوری که توسط Light Project به Photo Cell تابیده میشود رو اندازه گیری میکنن
(میتواند تعداد این دستگاه در امتداد باند بیشتر از یکی هم باشه)
-------------------------------------------------------------
خوب تا اینجا به صورت مختصر و مفید با این سیستم آشنا شدیم حالا در مورد Category های این سیستم و باورهای غلطی که معمولا وجود داره صحبت میکنیم!
ILS دارای 3 Category هست که سومی اون که در واقع معروف به CAT-3 هم هست خودش شامل باز 3 بخش هست
پس
CAT-1
CAT-2
CAT-3 = > A , B & C
اما باور غلطی که وجود داره این هست که دقت دستگاه های LOC و GLIDE SLOPE در این 3 Category با هم متفاوت هست ، اما میخوام براتون بگم که اینطور نیست و در هر 3 Category این 2 دستگاه با دقت بالا در حال کار کردن هستن