انجمن تخصصی هوانوردی ایران

نسخه‌ی کامل: راه توسعه در صنعت حمل و نقل و گردشگری استفاده از مدلهای سنتی نيست
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رئيس سازمان هواپيمايی كشوری گفت: راه توسعه در صنعت حمل و نقل و گردشگری استفاده از مدلهای سنتی نيست برای ورود به رقابت ها چاره ای جز روی آوردن به مدل های جديد نخواهد بود.
 به گزارش روابط عمومی سازمان هواپيمايی كشوری, علی عابدزاده صبح امروز در همايش حمل و نقل و گردشگری كه در مركز همايش های بين المللی كيش برگزار شد, با بيان اينكه بيش از 50 درصد گردشگران از طريق خطوط بين المللی جابه جا مي شوند گفت: امروز مسئوليت سنگينی بر دوش ما قرار دارد تا بتوانيم نقاط ضعف صنعت حمل و نقل هوايی را مرتفع كنيم.
وی رفع تحريم ها و آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوايی را دو رويداد مهم صنعت حمل و نقل هوايی در سه ماه اخير دانست و افزود: در 30 سال اخير اين دو عامل باعث شد كه ايران نتواند سهم خودش را از بازار خاورميانه برداشت كند و امروز سهم عظيمی از حمل و نقل هوايی ايران توسط كشورهای حوزه خليج فارس در بخش گردشگری و جابه جايی مسافر تصرف شده و اقتصاد حمل و نقل هوايی كشور را شكننده كرده است و علی رغم تلاش دست اندركاران در طول سالهای اخير توفيقی بدست نيامد.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: چنانچه تحريم ها برداشته مي شد اما نرخ هاي تكليفي كه به عنوان يك عامل بازدارنده براي صنعت به شمار مي رفت, همچنان باقي مي ماند به طور حتم نمي توانستيم موفق شويم اين درحاليست كه چنانچه نرخ هاي تكليفي در 20 سال گذشته تغيير مي يافت شايد الان وضعيت بهتري در صنعت را شاهد مي شديم.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري تصريح كرد: با رفع تحريم ها مسئوليت سنگيني در پيش داريم و برنامه هايي طراحي شده است, تا در كوتاهترين زمان, عقب ماندگي صنعت را جبران كنيم و با ايجاد مدلهاي جديد در اداره سازمان هواپيمايي كشوري, شركت هاي هواپيمايي, شركت فرودگاههاي كشور و . . . بتوانيم حداكثر بهره برداري را از سرمايه اين صنعت داشته باشيم.
عابدزاده, با بيان اينكه مدلهاي مورد استفاده در صنعت حمل و نقل هوايي چه در بخش نظارتي, حاكميتي, تصدي گري و . . . قديمي است و كارايي لازم براي اداره حمل و نقل هوايي پويا را ندارد.
وي با اشاره به اينكه صنعت حمل و نقل هوايي براي تامين سرمايه از بازارهاي مالي طراحي شده است برهمين اساس ما بايد به گونه اي مدلهايمان را طراحي كنيم تا براساس آن استانداردها, به بازارهاي جهاني وارد شده و سهم قابل توجه در جابه جايي مسافر را به اين سمت سوق دهيم, متذكر شد: سهم امروز منطقه خاورميانه سهم ذاتي ايران است و بايد به هر نحو ممكن اين سهم را بدست آوريم و به دليل تحولات صورت گرفته و زيرساختهاي موجود در كشور از جمله نيروي انساني ماهر شرايط جغرافيايي و استقلال فكري در كشور در آينده نه چندان دور اين امر محقق خواهد شد.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: فرودگاه امام خميني (ره) در منطقه اي واقع شده كه با دايره 8 ساعتي به 80درصد فرودگاههاي تجاري دنيا متصل مي شود.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري ادامه داد: 90درصد از مسافران ما در 14 فرودگاه كشور جابه جا مي شوند در صورتيكه ما 68 فرودگاه استاندارد و تجاري داريم كه علت اين امر حاصل ساختارهاي غلط نرخ گذاري بوده است و به دليل اين شيوه غلط سرمايه عظيم 23 هزار ميليارد توماني در بخش زيرساختها مورد استفاده بهينه قرار نگرفت.
عابدزاده افزود: جزيره كيش به 16 نقطه كشور پرواز دارد در صورتيكه 51 فرودگاه كشور از اين قابليت برخوردار است كه لازم است به هر طريق ممكن اين قابليت ها عملياتي شود.
وي خاطرنشان كرد: بي ترديد اين سياست ها و روش هاي غلط را اصلاح مي كنيم و آنچه كه در خور رسيدن به توسعه هست را در بستر سياست هاي كاري خود قرار خواهيم داد و با ايجاد رقابت ها, پله هاي منطقي و اصولي ارتقا ايمني را كه يكي از اساسي ترين انتظارات مردم است را طي مي كنيم.
رئيس سازمان هواپيمايي كشوري تاكيد كرد: من بارها گفته ام فضا آماده است و بايد مسيرهاي تازه اي را در كشور راه اندازي كنيم و از امكانات بالقوه بيش از اين استفاده كنيم ما بايد امكان فروش بليت در اقصي نقاط دنيا را فراهم كنيم و تكنيك هاي آن را به خوبي بدانيم و در نرخ گذاري مهارت داشته باشيم.

منبع : CAO.IR